bijzondere mensen

Wat zijn bijzondere mensen? Mensen die bijzondere dingen doen, bijzonder moedig zijn, bijzonder vreemd zijn, bijzondere meningen hebben?

Deze mevrouw woont op de rotonde. Elke dag zie ik haar daar zitten, dag en nacht in regen en zonneschijn. Als ze slaapt of als het regent, dan ligt ze onder eens stuk zeil. Het eerste wat mensen van haar zeggen is dat ze gek is en als je gek bent dan gooi je met stenen. Ik ging naar haar toe. Ze was vriendelijk, maar sprak niet de lokale taal. Ik weet alleen dat ze Catherina heet, dat ze niet weet waar ze is en dat ze mijn tasje met eten graag aannam. Ken je ook iemand die op de rotonde woont?

20140618_151933

20140618_151904

 

 

 

 

 

 

 

En dan heb je Paul Sebowa, die zich voorstelt met: Lee. Hij is bokser en trainer en heeft een paar jaar in Duitsland gebokst. Ik zie hem elke maandag en dan is er elke keer hetzelfde ritueel. Eerst een paar woorden Duits: Alles gut? Alles klar? You are lost, I missed you. Dan zeg ik dat ik er elke maandag ben en dan is hij weer gerustgesteld. En dan zegt hij: see you tomorrow? Nee, volgende week maandag, en dan is het weer goed. Auf wiedersehen! Elke week hetzelfde, voelt heel vertrouwd.

boxen met Paul lee Sebowa (2)

Lee, hier links met zijn leerling boksers. Ik vroeg ze om te lachen maar daar zijn ze serieus voor. Als prof boxer kun je natuurlijk niet vriendelijk lachen.

Hij vraagt al maanden naar boks handschoenen want de oude zijn versleten. Deze week liet hij mij zijn grote schat zien, een Duits sportjaarboek uit 1989 waarin hij afgebeeld staat als bokser en “die schwarze Perle” wordt genoemd. Ik kon zelfs nog youtube filmpjes vinden van hem in een bokswedstrijd. Ik mocht het boek even lezen, maar niet te lang. De schat moet snel veilig terug in zijn tas.

 

 

huisbezoek Josephine (5)

Met 8 wonen ze in één kamer van een paar vierkante meter, geen stroom, geen toilet, geen eigen kamer, geen eigen matras…

Josephine is een Congolese vluchtelinge met 7 kinderen. Ze is zo getraumatiseerd dat ze al 2 jaar bijna niet uit haar bed komt door lichamelijke en psychische klachten. Haar geest is echter kerngezond. Ze houdt heel veel van Jezus en praat dagelijks met Hem. Ze kan niet lezen maar zingen kan ze wel en dat doet ze ook. Dat gaat ook weer over de liefde van haar Jezus. Wat ze allemaal beleeft in dat opgepropte krotje!! Ze ziet engelen, die komen zo vanuit de hemel naar beneden. Ze komen in haar kamertje, zingen, dansen en muziek maken. Ze zingen steeds halleluja, halleluja Jesus. Ze hebben zelfs een beker wijn bij zich en ze vieren met haar avondmaal. Dat maken jullie vast niet elke dag mee. Maar ver verstopt in een krottenwijk in Kampala, daar weten zelfs Jezus en de engelen die mensen te vinden die totaal vergeten zijn door iedereen. Gevlucht, berooid, beroofd en nog veel meer ellende en Jezus weet je altijd te vinden. Daar is een stukje hemel op aarde.

 

Dit bericht werd geplaatst in Juni 2013, September 2014, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op bijzondere mensen

  1. Corry Rink zegt:

    Wat bijzonder en ook onroerend

Plaats een reactie