als het even anders loopt

Het kan zomaar gebeuren, in een oogwenk kan alles anders gaan……….De feeststemming zat er flink in. Al heel lang keken we ernaar uit. Onze kinderen maakten ons zo blij en gelukkig. Ralph ging met Esther trouwen en Joelle kreeg haar bul geneeskunde uitgereikt. Blije, trotse, dankbare ouders waren we en zijn we. Dat gingen we vieren!!! We voelden ons in onze kracht staan.

DSCN5122Dat was snel afgelopen. Binnen 24 uur nadat we geland waren werd ik, Anja ziek. Binnen 3 dagen werd ik met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Op dezelfde dag lag ik op de IC aan de beademing en werd slapende gehouden. Ik had een dubbele longontsteking en lag voortdurend te hoesten. Mijn lichaam kon het niet meer trekken. De oorzaak konden ze de eerste week niet vinden en mijn toestand verslechterde alleen maar. Ondertussen

Bas lag in quarantaine en mocht ingepakt en wel met infuus mij komen bezoeken

Bas lag in quarantaine en mocht ingepakt en wel met infuus mij komen bezoeken

werd Bas ook ziek, voelde al de kracht uit z’n lijf verdwijnen. Na een week werd hij ook opgenomen. Crisis in gezin Terlouw. Crisis maar geen drama.

Totaal krachteloos en uitgeput lag ik daar overgeleverd aan apparaten die me in leven hielden. Diep nadenken kon ik niet. Bij bewustzijn was ik druk met hoesten en ademen. Het voelde alsof ik door een rietje ademde. Wel bedacht ik dat ik God zou gaan prijzen en aanbidden want dat was m’n enige wapen in de strijd. Het lijntje naar God was steeds in tact. Ik voelde me aangevallen door de duisternis en zag dreigende beelden. Met Jezus heb ik ze bestreden en met Jezus heb ik ze overwonnen. Het was me duidelijk dat Jezus volgen geen ‘kattepies’ is. Niet de keurige kerkganger zijn: preekje luisteren-liedje zingen-kopje koffie-en-dat-was-het-weer. Gods tegenstander wil alles van God tegenwerken en vernietigen. Ons werk in Gods koninkrijk, ons geloof, onze

dokter Sem voert de controles uit

dokter Sem voert de controles uit

hoop, onze gezondheid…. Als we op zijn terrein komen, het terrein van onrecht, haat, corruptie, mishandeling en leugens. Als we op dat terrein Gods liefde en genade brengen, dan is hij niet blij en zal hij alles uit de kast halen om te dwarsbomen en onderuit te halen.

Met Jezus zijn we meer dan overwinnaar. Dat is duidelijk. Dat

In de 4e week nam Bas me mee naar buiten, lekker ingepakt. Dat was puur genieten.

In de 4e week nam Bas me mee naar buiten, lekker ingepakt. Dat was puur genieten.

we het niet alleen kunnen is ook duidelijk. Ik kreeg een Bijbeltekst van iemand: de vreugde die de Heer u geeft is uw kracht. Daar heb ik veel over nagedacht. Niet mijn fysieke kracht, mijn wilskracht, mijn denkkracht maar de vreugde die de Heer geeft is mijn kracht. En dat klopt als een bus. Ik voelde me zo vaak zo blij. Zo blij met alle zorg en liefde van de mensen om me heen. Heel veel mensen waren ook aan het bidden voor ons. God heeft heel veel gebedsstrijders aan het werk gezet, door ze een last te geven te gaan bidden. God laat zijn kinderen nooit in de steek.

Na 3 weken IC mocht ik naar de afdeling en na 4 weken, naar huis. Bas heeft bijna 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Samen gingen we revalideren. Bas was mijn persoonlijke

Sem en Lucie komen lekker oma's toetje opeten

Sem en Lucie komen lekker oma’s toetje opeten

verzorger, de beste die ik me kon wensen. Hij verzorgde het eten, nam me met de rolstoel mee naar buiten, douchte me en bij hem kon ik uithuilen.  Verder 4 keer per week fysiotherapie om mijn conditie weer op te bouwen. Alle inspanning kostte me onnoemelijk veel energie, zelfs eten. Langzaam aan zijn we elke dag gaan wandelen en fietsen en hebben de afstanden steeds groter gemaakt.

Nu ben ik 8 weken uit het ziekenhuis. We denken eraan om weer terug te gaan. Half oktober is nu ons idee. In het ziekenhuis overviel me de gedacht of het ooit veilig voor me zou zijn in Oeganda. Ik legde die vraag bij God neer. Toen liet Hij me stilstaan bij Psalm 91: Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige. Ik zeg tegen de Here: mijn toevlucht en mijn burcht, mijn God op wie ik vertrouw.

Bij God is het dus veilig, waar we ook zijn. Zo gaf God heel vaak direct antwoord op mijn vragen. Hij is een geweldige God. Onze liefde voor elkaar is gegroeid. We zijn trots op onze kinderen die trouw en moedig om ons heen hebben gestaan. Familie en vrienden hebben ons bijzonder gesteund. Velen hebben gebeden. We voelen ons rijk gezegend.

Dit bericht werd geplaatst in September 2013 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op als het even anders loopt

  1. jannie maat zegt:

    he Bas en Anja, wat fijn dat het zo goed gaat met jullie en weer terug gaan naar Uganda, jammer dat we elkaar mis lopen in Holland want begin November komen wij naar Holland.
    We houden kontakt en skypen wel een keer,.
    Heel veel sterkte en kracht om door te gaan.
    Hartelijke groeten

    Jan en Jannie

  2. Anneke Bor zegt:

    Hallo Anja en Bas,

    Het was fijn om jullie in die crisistijd van dag tot dag te kunnen volgen op facebook. Maar ook heel goed, dat aan die periode een eind kwam, doordat het zoveel beter met jullie gaat nu. Fijn om nu deze evaluatie te lezen en zo bijzonder, dat jullie Gods nabijheid in deze crisis zo mochten ervaren!

    Na alle “online” contacten zouden we het fijn vinden om jullie nog een keer persoonlijk te ontmoeten, voordat jullie weer richting Oeganda gaan. Maar als jullie al helemaal “vol” zitten met alle mensen, die toch nog graag even langs willen komen, gewoon zeggen hoor! Wij zouden eventueel a.s. donderdagavond kunnen. Zondag de 22e is ook nog blanco tot nu toe.

    Hartelijke groet, Ad & An

Plaats een reactie